Veel gestelde vragen
Vanaf wanneer kan ik of moet ik mijn kind aanmelden en wat is de procedure?
U kunt uw kind op ieder moment bij ons op school aanmelden. De aanmeldprocedure kunt u hier lezen.
Wat wordt er van mij als ouder verwacht?
-Van u wordt er verwacht dat u ervoor zorgt dat uw kind(eren) op tijd op school is;
-Dat u samen met de school overlegt wat het beste is voor uw kind(eren);
-Dat als u als ouder vindt waar school van op de hoogte moet zijn, hierbij de leerkracht hierover informeert;
-Dat wij met elkaar werken in een driehoek, de leerkracht, de ouder en het kind;
-Wij praten met elkaar en niet over elkaar;
-Dat u de school kan helpen met activiteiten waar u wellicht affiniteit mee heeft;
-Dat u de gedragsregels van school kent en nastreeft;
-Dat u de zelfstandigheid bevordert van uw kind.
Wat zijn jullie schooltijden?
Op de Frankendael wordt gewerkt met een continu rooster. De schooltijden zijn als volgt:
Maandag t/m vrijdag van 8.30 uur - 14.00 uur.
Om 8.20 uur gaan de deuren open.
Hoe is de voor/naschoolse opvang bij jullie geregeld?
Kappio verzorgt de Peuterschool en de voor en naschoolse opvang bij ons op school.
Kappio is een professionele kinderopvangorganisatie in de Kop van Noord-Holland en West-Friesland waar u terecht kunt voor peuterscholen, kinderdagverblijven en voor-, tussen- en naschoolse opvang (kdv, vso, tso, bso).
Peuterschool: kinderen zijn welkom vanaf 2 jaar.
De peuterschool is ma, di, wo & do geopend van 8.30 tot 12.00
Openingstijden voor-naschoolse (4 dagen per week, ma, di, woe, do):
Voorschoolse opvang: 7.30 uur tot 8.30 uur
Naschoolse opvang: 14.00 uur tot 18.00 uur.
Tijdens schoolvakanties: 7.30 uur tot 18.00 uur
U kunt zich uitgebreider laten informeren door een afspraak te maken voor een gesprek over de gang van zaken binnen onze kinderopvang locatie.
U kunt uw kind aanmelden via deze link.
Wat is Kanjertraining?
Vanaf mei 2023 zijn wij gestart met de methode Kanjertrainig
Kanjertraining staat voor; voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.
Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De training wordt zowel gegeven in psychologenpraktijken als in klassen op basis- en middelbare scholen. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).
Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid
Doelen:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.
https://kanjertraining.nl/uncategorised/pesten-aangepakt-met-kanjertraining-op-school/
https://kanjertraining.nl/training/anti-pestcoordinator/inhoud-anti-pestcoordinator/
Hoe word ik als ouder op de hoogte gehouden met wat er speelt op school?
Onze school is aangesloten bij Social Schools. Een eigentijdse digitale communicatieplatform voor school en ouders. ouders krijgen een activatiecode waarmee ze zich kunnen aanmelden. Het is de bedoeling dat er veelvuldig gebruik van gemaakt wordt om contact tussen thuis en school te leggen. Behalve dat het een snel en direct middel is, spaart het ook veel papier. Naast ons digitale communicatieplatform staat onze deur altijd voor uw open. Tevens werken wij met Mijnrapportfolio. https://mijnrapportfolio.nl/watis/
Geven jullie godsdienstonderwijs?
Wij geven geen gerichte godsdienstonderwijs. Wel komen er verschillende godsdienstige onderwerpen aanbod bij Wereldoriëntatie en burgerschap. Burgerschapsvorming brengt kinderen de basiskennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en straks actief te kunnen meedoen in de samenleving. Dat scholen hier aandacht aan moeten besteden, is bij wet geregeld. Burgerschapsvorming laat kinderen kennismaken met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Het gaat er niet om dat ze brave burgers worden: democratisch burgerschap geeft juist recht op een afwijkende mening.
Ook wordt er bijvoorbeeld in de groepen 5 t/m 8, iedere dag gekeken naar het Jeugdjournaal.
Wat moet ik mijn kind(eren) te eten en te drinken meegeven?
Op de Frankendael eten wij om 10.00 uur een gezond tussendoortje zoals fruit en/of groenten. Om 12 uur lunchen wij met elkaar in de groep. De kinderen maken geen gebruik van een koelkast, dus denkt u daaraan bij het meegeven van het tussendoortje en de lunch.Denkt u bij het meegeven van drinken aan bijvoorbeeld water, maar geen frisdranken.
Gesprekken op school
De driehoek school – kind – ouder is voor ons een succesbepalende factor voor een goede ontwikkeling van de kinderen. Er worden ieder schooljaar in september/oktober start gesprekken gevoerd. De leerkracht bespreekt daarbij samen met de ouder en kind waar de focus het komende schooljaar komt te liggen. Er worden afspraken gemaakt over de leerdoelen van het kind en welke rol school, ouder en kind daarin krijgt. In februari vindt een evaluatie plaats en in juni een evaluatie op aanvraag van het kind, de ouder of de leerkracht. Wilt u de leerkracht apart spreken, dan kunt u te allen tijde een afspraak maken met de desbetreffende leerkracht.