Missie, visie en kernwaardes
Openbare basisschool Frankendael
Op onze school willen wij het verschil maken in het leven van onze leerlingen. Ons uitgangspunt is dat iedereen talenten bezit. Elke leerling is anders en op zijn manier intelligent, uniek en getalenteerd. Op school spreken we over verschillende talenten. Zo kun je talentvol zijn op het gebied van rekenen, bewegen, filosoferen, taal, muziek, natuur en samenwerken. Iedereen is waardevol en doet er toe!
Onze visie
Elke leerling is anders, heeft andere talenten en een voorkeursleerstijl: als je talent ‘taal’ is, kun je anders leren, dan wanneer je talent hebt voor bewegen. Door dat talent tot bloei te brengen, leert een leerling méér en gemakkelijker. Door via zijn voorkeursleerstijl ook zijn minder sterke kanten aan te spreken kan de ontwikkeling zich breder laten zien. In onze toekomst vanuit de 21e eeuw, kijken wij breder en zijn wij onze kinderen aan het voorbereiden op wat er gaat komen. De handvatten en vaardigheden vanuit de 21e -eeuwse vaardigheden geven wij de kinderen mee. De toekomst voor onze kinderen in deze maatschappij vraagt om verandering. Er is in deze maatschappij behoefte aan mensen die weten wat ze kunnen en willen.
Onze missie
We hebben zicht op onze verschillen. Daardoor beseffen we juist hoeveel we elkaar nodig hebben. We geven onze leerlingen een fijne leeromgeving. Een plek om samen te werken aan hun talenten, om samen te leren, samen feest te vieren en samen te spelen. Ouders, kinderen en leerkrachten werken samen. Samen gesprekken voeren en uitdagingen en afspraken aangaan. Samen zorg dragen voor elkaar! Samen zorg dragen voor de school en de ontwikkeling voor onze kinderen. Wij creëren ruimte voor onze talenten op ons leerplein, deze is gericht op de uiteenlopende talenten van leerlingen. Daarbij richten we ons niet alleen op High Tech en ICT maar ook op creativiteit, bewegen, het theater en samenwerken. Er wordt groepsdoorbroken gewerkt op ons talentenleerplein.
Wat zijn de 21e -eeuwse vaardigheden?
Wij op de Frankendael zetten de 21e -eeuwse vaardigheden in om de kinderen voor te bereiden op de maatschappij waarin zij opgroeien. Het gaat om 11 competenties die weergegeven zijn in het model van de 21e -eeuwse vaardigheden, van Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) en Kennisnet. Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid.
Waarom vinden wij dat kinderen de vaardigheden van de 21ste eeuw nodig hebben?
De maatschappij verandert door technologie en digitalisering van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. Gevolg is bijvoorbeeld dat meer mensenwerk wordt gedaan door machines. En bij steeds meer werk worden computers en ICT gebruikt. Werk verandert, functies veranderen. In het werk dat wél blijft, zal de mens vaak centraal staan. Te denken valt aan beroepen als therapeut en trainer. Ook banen die vragen om proces denken, of het bedenken van creatieve oplossingen en nieuwe producten, houden stand. Immers, die zijn niet makkelijk te automatiseren. De meeste kinderen die nu op onze scholen zitten, zullen later werk doen dat nu nog niet bestaat! Jongeren hebben 21e -eeuwse vaardigheden nodig om zich voor te bereiden op deze toekomst. Door het aanleren van deze vaardigheden wordt er een koppeling gemaakt naar de kinderen en hun talenten en het ontdekken daarvan.
Onze ambitie
Onze kinderen verlaten onze school met vaardigheden en weten wat hun talenten zijn. Zij weten waar ze minder goed in zijn en kunnen daarbij hulp zoeken. Onze kinderen kunnen het verschil maken in onze maatschappij. Op onze school zorgen wij ervoor dat onze kinderen klaar zijn voor de toekomst. Zij maken een stap in deze maatschappij met volle trots, zelfverzekerdheid, zelfredzaamheid en geloven in wie zij zijn en wat ze kunnen. Wij zijn de plek waar je graag weer naar teruggaat en altijd jezelf kan zijn.
Onze kernwaarden van OBS Frankendael
1. Veiligheid & vertrouwen
Pas wanneer een kind zich veilig en vertrouwd voelt, kan het tot leren komen. Op de Frankendael zetten we hoog in op de relatie. Niet alleen tussen de leerkracht, ouders en leerlingen, maar ook binnen het team en tussen de leerlingen onderling. Hiervoor hanteren wij de Vreedzame school, Rots en Water en blijven we met elkaar in gesprek gaan. Op school zijn er duidelijke gedragsverwachtingen, waar we elkaar op aanspreken. Het is voor ons belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt en het gevoel heeft erbij te horen. We geven elkaar het vertrouwen om zowel zelfstandig als met elkaar tot leren te komen.
2. Samen verbonden
Ieder schooljaar starten we met ‘De Gouden Weken’. Tijdens deze weken werken we extra aan verbinding en groepsvorming. Iedere groep en leerkracht leert elkaar (opnieuw) kennen, zodat we het jaar samen fijn kunnen doorlopen. Dit bereiken we onder andere door middel van energizers en coöperatieve werkvormen. Gedurende het schooljaar blijven we aan deze verbondenheid werken. Door middel van vieringen en groepsdoorbrekende activiteiten zorgen we niet alleen voor verbondenheid binnen de groep, maar ook voor verbondenheid in de hele school. Daarnaast heeft ‘De Gouden Driehoek’ (kind – ouder – leerkracht) voor ons een belangrijke betekenis. Samen erkennen wij ons gemeenschappelijke doel: de ontwikkeling van het kind. We hebben elkaar nodig om tot een optimaal resultaat te komen. Onze school staat in een saamhorig dorp in een prachtige omgeving met mogelijkheden tot ontdekkend leren. Wij zijn dankbaar dat het bedrijfs- en verenigingsleven zich inzet om samen met ons leuke en leerzame activiteiten te organiseren.
3. Vaardigheid & talentontwikkeling
Op de Frankendael is de leerling mede verantwoordelijk voor het opstellen en halen van doelen binnen alle ontwikkelingsgebieden, begeleid door de professionals. Niet alleen de basisvakken komen aan bod, maar er wordt ook projectmatig gewerkt waarbij de creativiteit van de leerlingen op verschillende niveaus gestimuleerd wordt. Op die manier worden de leerlingen intrinsiek gemotiveerd. Dit maakt hen nieuwsgierig en trots op hun eigen ontwikkeling bij ontdekken en nieuwsgierige leren.
4. Waardering & erkenning
Op de Frankendael erkennen wij verschillen tussen leerlingen en leren we onszelf en anderen waarderen. Ieder mens groeit van waardering. Waardering voor wie je bent en voor wat je doet is de voedingsbodem voor een evenwichtige ontwikkeling. Dit ziet u terug in de portfolio’s van de leerlingen. In deze persoonlijke dossiers laten de leerlingen zien wie ze zijn en waar ze trots op zijn. Door middel van presentaties laten we elkaar zien wat we hebben geleerd en nemen we elkaar mee in onze eigen leerprocessen.
5. Speels & plezier
Op de Frankendael streven wij ernaar dat alle leerlingen met plezier en op een speelse manier van en met elkaar leren, waarbij we de fantasie van leerlingen zoveel mogelijk proberen te prikkelen. Om de leerlingen actief te houden bieden wij verschillende werkvormen aan, waarin bewegen een belangrijke rol speelt. Zo leer je rekenen niet alleen door sommetjes te maken, maar juist door er samen op uit te gaan en activiteiten te ondernemen. Zo zijn wij altijd op zoek naar een uitdagende leeromgeving.
6. Ontdekken & nieuwsgierig
De wereld om ons heen verandert in een snel tempo. Wij vinden het belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkelingen en te blijven innoveren. Kinderen worden opgeleid voor banen die nu grotendeels nog niet bestaan! De leerkracht is er niet meer alleen om kennis over te brengen, maar neemt steeds meer een coachende rol aan waarbij leerlingen worden gestimuleerd om een nieuwsgierige en ontdekkende houding aan te nemen. Zij gaan op avontuur en kijken met een open blik naar verschillende situaties. Zo laten ze zich verwonderen door hun eigen ontdekkingen. Leerlingen krijgen de ruimte om op verschillende manieren te onderzoeken. Hun eigen dromen en ideeën zijn hierbij belangrijk. De 21-eeuwse vaardigheden spelen een belangrijke rol tijdens het onderzoekend en ontdekkend leren, waarbij veel verschillende vaardigheden aan bod komen. Door te onderzoeken komen de talenten naar boven en kunnen deze zich verder ontwikkelen, dit laat het zelfvertrouwen groeien. Dit kan op verschillende manieren worden vormgegeven.
Onze kracht
*Wij staan ervoor om in samenwerking met ouders, kinderen, leerkrachten en de omgeving het onderwijs vorm te geven!
*Ouders, leerkrachten en kinderen hun talenten betekenisvol in te zetten!
*Dat je trots mag zijn op wie je bent en op wat je kan!
*Weten waar je minder goed in bent, hulp durf te vragen en leert je eigen problemen op te lossen.
*Talent heb je en zet je in, maar ook voor de omgeving.
*Iedereen is waardevol en uniek!
Visie op goed Burgerschap voor onze kinderen op OBS Frankendael
Wij stellen ons als doel om het actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap van diversiteit en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Voor ons zijn Kanjertraining, het inzetten van het vergaderkastje, 4x Wijzer methode en de leerlingenraad belangrijk om de doelen rondom burgerschap te behalen.
Onze kernwaarden in relatie tot burgerschap
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen de kennis, vaardigheden, attitude, mogelijkheden en ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen tot competente burgers. Dit doen wij vanuit onze kernwaarden.
Veiligheid en vertrouwen
De afspraken en regels leven we na met elkaar en we spreken elkaar aan op een respectvolle manier. Als er iets speelt wordt dit in de klas besproken waarbij het vergaderkastje ingezet (kan) worden. We zorgen er samen voor dat het een veilige (leer/leef) omgeving wordt. Dit doen wij door elkaar te helpen. We zijn nieuwsgierig naar elkaar en we willen elkaar leren kennen en met elkaar samenwerken.We respecteren elkaar als een ander een andere keuze wil maken. Dit creëert veiligheid en vertrouwen voor onze kinderen.
Waardering en erkenning
Je wordt gewaardeerd en erkent op de manier zoals je bent. Je mag zijn wie je bent, ongeacht je geloofsovertuiging, sekse en/of cultuur. We discrimineren niet, maar we zien elkaar vanuit gelijkwaardigheid. Verschillen tussen kinderen mogen er juist zijn! We praten met elkaar over de verschillende onderwerpen. Zo leren we elkaar nog beter. Hierbij speelt het inzetten van het vergaderkastje en Kanjertraining een grote rol. Wij gaan er mede vanuit dat de leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving
Samen verbonden
Vanuit de Kanjertraining versterken wij onze groepen/ school waarbij kanjerafspraken duidelijkheid geven hoe we daarin samen verbonden zijn. We vinden daarnaast ook belangrijk dat de sociale betrokkenheid binnen onze gemeenschap van Callantsoog, Nederland en de wereld samenhangt. Hierbij is de samenwerking van binnen naar buiten en andersom belangrijk en het inzetten van onze 4x Wijzer methode. Tevens bevorderen wij de nauwe samenwerking vanuit onze gouden driehoek, ouders-kind-school. De leerlingenraad krijgt hierbij ook een belangrijke plek om dit te waarborgen.